Peter De Keyzer: "Kijk naar Denemarken: daar werkt 80 procent van de bevolking"
België voert eindeloze discussies over belastingen, subsidies en besparingen. Toch ligt de kern van het probleem elders, vindt econoom Peter De Keyzer. Hij wijst naar Denemarken, waar acht op de tien inwoners werken. "Als België dat niveau haalt, krijgen we er 475.000 jobs bij."
Gepubliceerd door Peter Backx
Samenvatting van het artikel
Peter De Keyzer ziet een veel hogere werkzaamheidsgraad als de sleutel tot gezonde overheidsfinanciën en een sterker economisch model. Denemarken bewijst volgens hem dat die omslag mogelijk is.
België kan zijn begroting niet op orde krijgen zolang te weinig mensen werken. Dat is de centrale boodschap van econoom Peter De Keyzer in een uitgebreid interview met La Libre. De voormalige hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis ziet niet hogere belastingen of extra subsidies als oplossing, maar een veel hogere werkzaamheidsgraad. Daarbij verwijst hij herhaaldelijk naar Denemarken als voorbeeld.
"Het echte probleem is dat te weinig mensen werken"
De Keyzer maakt korte metten met de gedachte dat België zijn begroting eenvoudig kan rechttrekken door meer belastingen te heffen. Hij ziet een veel fundamenteler probleem. "Er zijn gewoon niet genoeg mensen die werken."
Om verder te lezen, abonneer u of gebruik een krediet.
Al abonnee? Inloggen