Asielaanvragen in mei op laagste niveau sinds 2022
In mei 2026 lag het aantal asielaanvragen 28 procent lager dan een jaar geleden. Daarmee bereikt België het laagste maandtotaal sinds 2022. Dat meldt het kabinet van migratieminister Anneleen Van Bossuyt (N-VA) in een persbericht.
Gepubliceerd door Bram Bombeek
Samenvatting van het artikel
- De asielinstroom in mei daalde tot het laagste aantal sinds 2022.
Het aantal verzoeken om internationale bescherming in België blijft verder dalen. Voor de eerste vijf maanden van 2026 komt België zo aan een daling van bijna 31 procent ten aanzien van de eerste vijf maanden van 2025. Het Europees gemiddelde ligt voor diezelfde periode op 17 procent.
“Deze cijfers tonen dat streng beleid werkt, maar het is zeker geen reden om achterover te leunen. De druk op onze asiel- en opvangdiensten blijft hoog. We moeten dus blijven hervormen en doorzetten,” zegt minister van Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt.
Sinds het begin van de legislatuur nam de regering een reeks maatregelen om misbruik tegen te gaan, de instroom te beperken en de druk op het opvangnetwerk te verlagen. Ook op Europees niveau moet de omslag nu verder worden gemaakt. Het Europees asiel- en migratiepact is in werking getreden en moet volgens minister Van Bossuyt bijdragen aan meer controle aan de buitengrenzen, snellere procedures en minder secundaire migratie binnen Europa.
“België heeft de voorbije maanden getoond dat een strengere koers wel degelijk een ontradend effect heeft. Maar migratie stopt niet aan onze landsgrenzen. Het pact moet ervoor zorgen dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, dat procedures sneller verlopen en dat wie geen recht heeft op bescherming sneller terugkeert. Alleen zo bouwen we aan een asielsysteem dat opnieuw draagbaar is,” besluit Van Bossuyt.