Bart De Wever fileert officieel WK-lied: "Niet elegant dat er geen Nederlands in voorkomt"
Premier Bart De Wever (N-VA) is allerminst onder de indruk van Kiss the Grass (Allez, Allez), het officiële WK-lied van zangeres Sylvie Kreusch en rapper Roméo Elvis. Tijdens een commissievergadering in de Kamer noemde hij het "niet elegant" dat in het nummer geen enkel woord Nederlands voorkomt.
Gepubliceerd door Vanille Dujardin
Samenvatting van het artikel
Bart De Wever begrijpt niet waarom het officiële WK-lied van de Rode Duivels geen Nederlands of Duits bevat en noemt die keuze "niet elegant".
De discussie werd aangesneden door het Vlaams Belang, dat erop wees dat het lied uitsluitend Franstalige en Engelstalige passages bevat. De Wever gaf toe dat hij het nummer zelf nooit heeft beluisterd. Met een knipoog verklaarde hij dat hij weinig op heeft met hedendaagse muziek en dat alles wat na de negentiende eeuw werd geschreven voor hem eerder op lawaai lijkt.
Go West
Toch had hij zich voorbereid. Op basis van de tekst, die voor hem was uitgeprint, stelde hij vast dat Nederlands volledig ontbreekt. Volgens de premier is dat jammer, zeker voor een lied dat alle Belgische supporters moet verenigen. Hij merkte op dat België meer dan elf miljoen inwoners telt en dat het logisch zou zijn geweest om ook de taal van bijna zeven miljoen Vlamingen een plaats te geven.
De Wever verwees daarbij naar het WK-lied uit 1994, Go West, dat volgens hem wel elementen uit verschillende landstalen bevatte. Hij voegde eraan toe dat ook de Duitstalige gemeenschap opnieuw over het hoofd wordt gezien en dat een verwijzing naar "onze Mannschaft" wat hem betreft niet had misstaan.
Gelukkig ook Vlaamse alternatieven
De premier benadrukte wel dat de federale regering geen enkele rol speelde bij de keuze van het lied. De Belgische voetbalbond is een private organisatie en besliste autonoom over het officiële WK-nummer. De Wever wees erop dat verschillende Vlaamse artiesten intussen hun eigen alternatieve supportersliederen hebben uitgebracht.